7. IT proff…?

Kui ma ütlesin sügisel oma sõpradele-tuttavatele, et lähen IT Kolledžisse õppima, siis jagunesid arvamused laias laastus kaheks. Osad arvasid, et see on ülivinge mõte ja soovisid mulle edu ja kordaminekuid. Teised olid sellised, kes vajusid mõttesse, küsisid, kas ma olen ikka kindel, et see on õige valik. Nüüd selle teemaga alustades pöördusin ma nende inimeste poole tagasi ja küsisin, et mida nad täpsemalt oma kimbatuses olekuga mõtlesid. Ma tegelikult aimasin ka, mis vastuseid kuulen, aga tahtsin ikkagi seda nende käest teada saada. Niisiis… Minu põlvkonnast eelmine põlvkond leiab endiselt (üldistamine on nõme, ma tean, aga need, kellega rääkisin, arvasid nii), et IT-spetsialistid on sellised endassetõmbunud patsiga poisid, kes mitte kunagi mitte kellegagi ei suhtle ja ühel tütarlapsel ei kõlba ometigi sellise alaga tegeleda. Seevastu, minu põlvkonna (buumiaegsed lapsed :)) sõbrad-sugulased on selles valdkonnas juba oluliselt avarama mõtteviisiga.

Aga missugune peaks siis olema 2017. aastal hea IT proff? Avasin CV Keskuse ja hakkasin töökuulutusi lappama. Võtsin vaatluse alla esirinnas olevad IT-ettevõtted (nt Pipedrive, Playtech, Proekspert, Nortal). Nortali töökuulutuses ei olnud isiksuseomadustest juttu, keskenduti ainult tehnilistele oskustele ja kogemustele. Proekspert on aga välja toonud, et otsivad inimesi, kes on loomingulised, proaktiivsed ning head suhtlejad; loomulikult on vajalikud ka tehnilised oskused. Playtech toob isiksuseomadustelt välja vaid analüütilise mõtlemise, pigem keskendutakse sarnaselt Nortalile tehnilistele oskustele. Playtech vihjab, et otsib koostöövõimelisi töötajaid. Tegelikult hakkas mul neid kuulutusi lugedes veidi kurb. Ma olen nõus, et tehnilised oskused on IT-valdkonnas äärmiselt olulised ja nendeta ei saa, aga enda kogemuse põhjal ütlen, et mind need kuulutused eriti ei kõnetanud. Mulle jäi tunne, et otsitakse oskusi, mitte inimest.

Aga kuna ma töökuulutustest vastust ei leidnud, missugune peaks tänapäeva IT-proff olema, siis mõtlen ise midagi välja 🙂 Eelnevalt väljatoodud ettekujutus endassetõmbunud suhtlemisvõimetutest patsiga poistest on ilmselgelt iganenud (st patsiga poisid on täiesti okei, lihtsalt see pole enam ainult IT-proffidele omane :)). Kui rääkida vaid isiksuseomadustest, siis ma arvan, et IT-proff peab olema:

  • hea suhtleja – et kliendi/tellija vajadus saaks selgeksräägitud
  • koostööaldis – üldiselt on arendusprojektid meeskonnatööna tehtavad ning võime teha teistega koostööd on oluline
  • parajalt laisk – mitmest kohast (vist isegi Bill Gates on seda öelnud) on läbi käinud, et arendaja võiks olla laisk, sest siis ta leiab mooduse, kuidas tüütuid asju lihtsalt teha/automatiseerida 🙂
  • innovatiivne – oleks hea, kui IT-proff oskaks pakkuda uusi lahendusi, mitte olla vanades mõtteviisides kinni
  • hea väljendusoskus – inimene, kes ei tea IT-st midagi, aga peab loodud tarkvaraga tööd tegema, siis hea IT-proff suudab oma jutu “tavainimese” keelde panna
  • uudishimulik/õppimisvõimeline – hea IT-proff peaks oma valdkonna vastu kirglikku huvi tundma ning uuendustega kaasa minema
  • kohanemisvõimeline – pea kõik mu tuttavad IT-spetsialistid on vähem või rohkem rääkinud olukordadest, kus midagi oli “eile” vaja; hea IT-proff tuleb selliste olukordadega toime

Ma arvan, et sa piisavalt vajalikke omadusi kirja pandud. Eelneva juurde veel korraks tagasi tulles – ma usun, et suurem osa inimestest on võimelised teadmisi ja oskusi omandama, isiksuseomadusi aga nii lihtsalt ei muuda. Seega ma leian, et tööandjad võiksid oma otsingutes teistsuguse fookuse võtta.

Leave a Reply

