10. Arendus- ja ärimudelid

Valisin nii arendus- kui ka ärimudeli analüüsimiseks Spotify.

Arendusmudelitest valisin analüüsimiseks scrum’i. Spotify on oma arendusmudelist üsna avatult rääkinud, leidsin nende kodulehel isegi ülevaatlikud videod ja pildid: 1 ja 2. Spotify arendusmeeskonnas on squad‘id ja tribe‘id, mis tegutsevad  autonoomselt ja on justkui omaette start-up‘id ning vastutatad mingi kindla tööjupi eest. Et kõik omavahel kooskõlas oleks ja toimiks, on lisaks veel chapter‘id ja guild‘id, mis siis kogu protsessi kokku juhivad. Lisaks sellele on Spotify võtnud omaks mõtteviisi, et probleemidega tuleb tegeleda enne, kui need tekivad või siis, kui need pole üle pea kasvanud; samuti välditakse kõikvõimalikke ajakulutajaid ning keskendutakse vaid olulisele.

Nüüd ärimudelite juurde. Valisin analüüsitavaks mudeliks freemium’i ning teen seda Spotify näitel. Eks neid näited on veel, aga kuna kasutan ise igapäevaselt Spotify’d, siis on mõistlik kirjutada millestki, millega ise tuttav olen. Freemium’iks peetakse siis sellist hinnastamisstrateegiat, mille korral on toode/teenus tasuta, kuid lisafunktsionaalsus tasu eest. Spotify puhul on see lahendatud nii, et tasuline (premium) versioon on reklaamivaba ning kuulata saab vabalt valitud artisti vabalt valitud lugu (tasuta versioonis ei saa otsida kindlat muusikapala; Spotify kodulehelt: “You can’t stream specific songs on demand, and you’re only able to skip a track 6 times per hour”).

Ma arvan, et Spotify on oma hinnastamise väga hästi läbi mõelnud – olen mina selline ja on paljud mu sõbrad-tuttavad samasugused, kes alguses kasutasid tasuta versiooni ning leidsid siis, et tegemist on väga ägeda rakendusega ning selle eest võib maksta küll. Ma arvan, et see on toonud Spotify’le ka 30 miljonit kasutajat, sest kes see ikka põrsast kotis osta tahab.

Kokkuvõtteks võibki öelda, et Spotify puhul on nende valitud arendus- ja ärimudel ennast kenasti tõestanud. Hinnastamine on jätkusuutlik ning uuenduste puhul on näha, et kuulatakse tarbijat, mitte ei tehta toimivat toodet uuendustega halvemaks – selliseidki näiteid on lademetes.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s