12. Teistmoodi IT

Ma alustuseks tahaks öelda seda, et 12. teema Wiki-artiklit lugedes käis mul esmalt peast läbi suur ja vali “Wow!”. Ma teadsin küll, et erinevate puuetega arvutikasutajate jaoks on välja mõeldud nende elu lihtsustavaid lahendusi, aga ma ei osanud arvata, et valik nii mtimekülgne on. Selle üle on ainult rõõm.

Kõige uudsem oli minu jaoks mõiste- ehk kontseptuaalklaviatuur. Mina olen väga sage iseteeninduskassade külastaja ja seal tuleb üsna sageli puu- ja juurviljade puhul pildi pealt leida sobiv toode – see ei ole küll klaviatuur vaid puuteekraan, kuid siiski meenutas mulle veidi kontseptuaalklaviatuuri põhimõtet.

Sellisel klaviatuuril ei ole tähed nagu me harjunud oleme, vaid pildid. Samuti pakub kontseptuaalklaviatuur võimaluse panna iga klahvi tegema just seda, mida vaja – selle kasutamine on üsna paindlik. Seda tüüpi klaviatuur on eriti sobilik näiteks artriidi all kannatavatele inimestele, kellel on sõrmede (ja üldse jäsemete) liigutamine valulik ja keeruline. Õigesti seadistatud klaviatuur pakub neile võimaluse oma asjad aetud saama oluliselt vähemate klahvivajutustega kui tavapärane klaviatuur. Kontseptuaalklaviatuuri kasutamise teeb efektiivseks ka see, et seda klaviatuuri katavad kiled, kus on peal klaviatuuri abil edastatavad mõisted – need kiled on vahetatavad.

Kokkuvõtvalt võib öelda, et kontseptuaalklaviatuuri plussideks on suhteliselt kiire info sisestamine, sest vajalike klahvivajutuste arv väheneb, sellest tulenevalt on see kergem kasutada ka puudega inimestele; samuti tänu klaviatuuri katvale (veekindlale) kilele on selle kasutamine ja puhastamine üsna hügieeniline (ma ei kujuta ette, kui palju pisikuid mu tavaklaviatuuril ringi jalutab…). Teisalt on kontseptuaalklaviatuuri miinuseks üsna piiratud kasutusvõimalused – tavaklaviatuuril saame  tähedest vajalikud sõnad kokku kirjutada, aga kontseptuaalklaviatuuril on kasutatavad mõisted ette kirjutatud.

Lõpetuseks – nagu sissejuhatuseski öeldud, siis on rõõm tõdeda, et vaimsete ja füüsiliste puuetega inimesi ei ole unustatud ega n-ö maha kantud vaid on loodud nendele kasutamiseks mitmekülgseid lahendusi.

Leave a Reply

